24 mars, 2017 admin

Daniel gyllendahl och löpteknik

daniel gyllendahl mäklareDaniel Gyllendahl gillar verkligen att träna och hålla hjärtat igång då jag inte jobbar som fastighetsmäklare på Bosthlm. För att kunna mäkla på topp krävs det också bra kondition. Daniel har spelat fotboll hela livet och gjort militärtjänstgöring på K4 Arvidsjaur så att sluta och träna skulle aldrig funka. Bästa tid på milen var under ett träningspass 39.14 min. Bästa tid på milen under tävling var loppet Kungsholmen runt 40:47 när de sprang med mäklarfirman Bjurfors 2014. Eftersom Daniel älskar löpning så mycket så vill han passa på att prata om vad han vet om löpteknik. Kanske är det någon som lär sig något? Eller upptäcker fel och kan komma med tips? Bild till vänster är tagen på midnattsloppet 2013.

 

Hållningen

Det första man ska tänka på är sin hållning. Springer du ihopsjunket så blir du tröttare snabbare. Det bästa är att sträcka på sig så man blir så lång som möjligt och att dra axlarna bakåt. Det är också väldigt viktigt att flytta vikten från hälarna fram till tårna. Att hålla snabba korta steg är väldigt viktigt och detta kan du åstadkomma genom att påminna dig själv hela tiden. Speciellt om du har vanan att ta längre steg. Det blir svårt att lära om sig och det kan nästan kännas onaturligt, men slutresultatet blir så mycket bättre! Glöm inte att tänka på var du lägger vikten och att du ska landa med foten på tårna under dig, inte framför dig.

 

Landa med foten

Att landa rätt med foten är oerhört viktigt enligt mina egna erfarenheter samt vad jag har fått lära mig. Jag sprang också förut genom att landa på hälen och låta foten rulla fram för att sedan skjuta ifrån med tårna. Detta ökar dock även din skaderisk samt att du bromsar in dig själv något. Genom a
tt landa på tårna först och sedan landa med hälen så kommer det nästan se ut som att du landar helt och hållet med hela foten till en början och det kan kännas väldigt snett. Men fördelarna är för stora för att man ska förneka dem. Själva avstampet, eller frånskjutet sker sedan också med tårna.

 

Armarna

Nästa del att tänka på är armarna. De ska pendla naturligt nära kroppen men det finns olika variationer på löpstilar. Men dem flesta har den gemensamma nämnaren att de ska vara avslappnade och pendla nära kroppen, samt att man inte ska spänna sig i axlar eller nacke.

 

//Daniel Gyllendahl

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *